Etiketten er en stor del av merkevaren din og for viktig til å bli overlatt til tilfeldighetene. Samtidig er det å lykkes med etiketter en kompleks affære. Har etiketten et design som ikke selger? Blir etikettene ødelagt? Er det vanskelig å oppfylle bærekraftsmål eller overholde regler for merking? Forstår egentlig din etikettleverandør deg, din industri og ditt produkt?

Vi mener at som etikettleverandør så skal vi gi verdi til hele forsyningskjeden til våre kunder. Hvis du har opplevd noen av problemstillingene under, er det kanskje på tide å skifte leverandør...

#1: Etikettene har et design som selger dårlig

Godt design selger, og for mange produkter kan et godt design på etiketten gi store utslag på salget.

En av de viktigste egenskapene til etiketten er at den bidrar til at produktene dine skiller seg ut fra konkurrentenes produkter. En undersøkelse viser at 70% av alle kjøpsbeslutninger blir gjort etter at kunden går inn i butikken. Dette viser at konsumenter er åpne for å bli engasjert av merkevarer mens de handler, noe du bør utnytte med etikett-designet på ditt produkt.  

Det hele handler om å skille seg positivt ut i kampen om kundenes oppmerksomhet. Innpakning av produkter er rett og slett en utrolig viktig kommunikasjonskanal du kan profittere på med et optimalt design.

Gratis sjekkliste: 21 viktige kartleggingspunkter for etikettene dine

#2: Etikettene tåler for lite 

durable labels that dont fall off

Det hjelper lite å ha perfekt design på etikettene, hvis de faller av eller blir ødelagt før produktene når butikkhyllene. Etikettens egenskaper må velges med tanke på de ulike belastningene de skal igjennom under påføring, oppbevaring, transport, salg etc. En standard etikett passer ikke for alt.   

Etiketter til sjampoflasker som ikke tåler vann, eller etiketter til frysevarer som faller av i minusgrader, er lite funksjonelt. En etikett utsettes i mange tilfeller for et ganske tøft miljø i form av kulde, varme, fuktighet, skitt eller løsemiddel underveis i livssyklusen.

Les også: Vet du hva etikettene dine utsettes for?

Etikettens kvalitet og slitestyrke må også sees i sammenheng med emballasjen den skal festes på. Emballasjens overflate påvirker hvordan etiketten fungerer. Papp og PET-flasker har for eksempel forskjellige materialegenskaper som det må tas hensyn til ved valg av lim, trykkfarger og type etikett. Du må altså velge etiketter som fungerer med det øvrige emballeringsmaterialet du bruker.  

For sikre best kvalitet på etiketten må både den totale emballeringen og etikettens livssyklus vurderes som en helhet.

Les også: Så mye har materialvalget å si for etikettene dine

#3: Du får ikke etikettene dine i tide

Lang leveringstid kan medføre at du ikke får produktet ditt ut i tide.  

Derfor er det viktig at etikettene leveres til avtalt tid og på rett sted. Hvis dette er et problem bør du vurdere om din etikettleverandør har gode nok logistikkløsninger.

Din leverandør bør for eksempel også kunne tilby lagring og  ABC-håndtering, det vil si samproduksjon av store produksjoner (A), sesongproduksjoner (B) og kampanjeproduksjoner (C) for best mulig kostkontroll. Sammen bør dere diskutere og finne de beste løsningene for akkurat ditt produkt.  

#4: Leverandøren har ingen beredskapsplan for å sikre etikettene dine

Hva skjer hvis din eksisterende etikettleverandør må stoppe produksjon eller stenge fabrikken? Uten etiketter får du ikke levert og solgt produktene som planlagt.  

Jo større produsent du er, jo viktigere er det at dine underleverandører kan levere som avtalt også i vanskelige tider. Dette krever at dine underleverandører har en beredskapsplan, slik at kriser ikke påvirker din forsyning.

Etikettleverandøren din bør ha en god back up plan som dekker behovet for både materialtilgang og produksjonskapasitet, slik at ulike fabrikker kan hjelpe og forsyne hverandre for å sikre leveransene. Hvis en leverandør har flere fabrikker forholdsvis nærme hverandre, vil disse raskt kunne komme hverandre til unnsetning dersom en av dem må stanse produksjonen. Dette har vi naturligvis i Skanem Norge.

Les også: Hvordan få levert etiketter midt i en krise

#5: Etikettene dine oppfyller ikke bærekraftsmål 

shutterstock_363307913

Strengere miljøkrav nasjonalt og internasjonalt påvirker utviklingen av emballasje og emballasjeløsninger. Din etikettleverandør bør kjenne disse kravene i detalj, og tilby innovative og bærekraftige emballeringsløsninger for ditt produkt. En nasjonal leverandør vil naturlig nok være best kjent med regelverket i sitt land, og vil også kunne ta høyde for endringer i lovverket som ennå ikke er tredd i kraft. 

Her i Skanem har vi blant annet et miljøprogram, og jobber tett med våre kunder for å bistå dem i å oppnå sine bærekraftsmål.

Smartere valg i hele verdikjeden kan gi stor effekt. Ta for eksempel L´Oreal, som gikk over til å bruke et tynnere og lettere etikettmateriale, og på den måten reduserte sitt karbonfotavtrykk med 7%.

Les også: Slik blir emballasjen din mer bærekraftig

#6 Etikettene dine har mangelfull informasjon

Det er viktig at produktet ditt er merket med tilstrekkelig og korrekt informasjon. Det finnes utallige lover og regler for hva som må stå på en etikett. Et absolutt krav - uavhengig av industri, er at merkevarens kontaktinformasjon må være oppgitt. Utover dette vil reglene for informasjon variere fra bransje til bransje og produkt til produkt.

Les også: Er du sikker på at etikettene dine kan brukes på matvarer?

Derfor er det viktig å samarbeide med en etikettprodusent som har satt seg inn i reglene som gjelder for akkurat dine produkter. Det er en stor fordel om produsenten kjenner din industri godt, og har kjennskap til og interesse for produktene som fremstilles.

Les også: Derfor trenger produktet ditt bærekraftig merking

#7: Emballasjen din henger etter utviklingen 

Skjermbilde 2021-06-29 kl. 14.17.06Går du glipp av forbedringer og nyvinninger, går du fort glipp av oppdateringer som forbrukerne er opptatt av. Enten det handler løsninger som påvirker funksjon, bærekraft, kostnader eller design, så kan de alle være salgsargumenter ovenfor sluttbruker.  

Åpne- og lukke etiketter på våtserviettforpakninger er et eksempel på en funksjonell løsning. Produktets funksjonalitet blir merkbart forbedret når etiketten utgjør selve åpne- og lukke mekanismen. Et annet eksempel er linerless-etiketter, som er utviklet for å støtte bærekraftsmål. Linerless er nemlig noe så enkelt som en etikett uten bakpapir. I tillegg til å fjerne bakpapiret kan også lim- og silikonforbruket reduseres med opptil 80% på denne type etiketter.  Les mer om våre Linerless-etiketter her.

Les også: Slik støtter Linerless-etiketter bedriftens bærekraftsmål  

Husker du for eksempel den gamle makrell i tomat boksen med metallokk? Den som ga skjorta di en dusj av fiskeluktende tomatsaus hver gang du dro opp lokket. Det nye røde plastlokket har nok bidratt sterkt til at pålegget fortsatt er kjempepopulært. 

Ifølge en undersøkelse er makrell i tomat nummer to på lista over pålegg vi ville foretrukket, dersom vi bare kunne spist ett eneste. Dersom emballeringen fortsatt hadde vært den samme, så spørs det om produktet hadde hatt den samme standingen i dag.   

Det å være langt framme innen innovasjon er veldig forskjellig fra det å henge seg på en trend. Du må nesten drive med det for å skjønne hvilke problemer det er hensiktsmessig og mulig å løse. Derfor bør etikettleverandøren ligge langt fremme når det gjelder både kjennskap til og utvikling av nye løsninger. På denne måten kan du ta dem i bruk så fort de er ute på markedet.

Les mer om våre Smarte Etiketter her.

#8: Etikettene dine koster mer enn nødvendig

Hva du betaler for etikettene dine handler ikke bare om prisen per etikett, men om hvordan hele porteføljen er strukturert.  

Bruker du mer farger en nødvendig for å skape designet? Bestiller du flere formater enn det du trenger? Er lagerutnyttelsen din optimal? Hvordan ser bestillingsmønsteret ditt egentlig ut? 

Har du ikke svar på disse spørsmålene selv, kan det være penger å spare på å finne det ut.

For dette er alle forhold som driver totalkosten opp. Hvis du reduserer kompleksiteten i designprosessen på et tidlig tidspunkt, kan etikettporteføljen din bli mer kostnadseffektiv.  

Mistenker du at kosten på etikettene dine er for høy, bør du la leverandøren din gjøre en fullstendig analyse og optimalisering av porteføljen. Hvis din nåværende leverandør ikke har rutiner på dette, kan det være mye penger å spare på å bytte. 

#9: Etikettene har ikke riktig funksjonalitet 

Skjermbilde 2021-06-29 kl. 14.16.06

Du ønsker selvfølgelig at dine produkter skal stå ut fra konkurrentenes i de fysiske og digitale butikkhyllene. Men har du tenkt på at du kan fortsette å stimulere kunden med sensoriske teksturer, lukter og dekorasjoner etter at han eller hun har plukket opp produktet ditt? Dette er mulig med riktige etiketter.  

Kanskje er produktet ditt av en slik art at det enklere kan plukkes opp og transporteres dersom bæremekanismen er en integrert del av den totale emballasjen? Etiketter brukt som hank gjør denne jobben i tillegg til å gi deg mer plass til å kommunisere med kunden.   

For deg som ønsker å gi kundene dine en mer sømløs handleopplevelse kan smarte etiketter, det vil si etiketter som er koblet til digitale tjenester, by på mange muligheter. Med smarte etiketter kan du for eksempel spore beholdning eller fortsette å kommunisere med kundene dine etter kjøpet er gjennomført. 

For mange produkttyper kan etikettens design og funksjon ha stor betydning for hvordan du bygger merkevaren din. Etikettenes funksjonalitet er rett og slett et strategisk ledd i din markedsføringsstrategi. Velg en leverandør som både kan tilby og gi deg råd om de løsningen som kan gjøre ditt produkt mer funksjonelt.  

#10: Leverandøren din gir dårlig service og oppfølging

Det å lykkes med emballering og etiketter er mer komplekst enn man skulle tro. Derfor er det viktig at leverandøren din også fungerer som en dedikert rådgiver, som forstår dine spesifikke behov og er tilgjengelig for å løse dine problemer.  

Du har behov for en personlige produktekspert, med erfaring fra din særskilte bransje. En slik person vil være godt kjent med de behov og utfordringer du måtte møte når det gjelder overholdelse av regelverk, bærekraftsmål, kvalitet eller produktkampanjer.

På tide med en ny etiketteleverandør? Ta kontakt her eller last ned e-boken under for enda mer faglig påfyll.

LAST NED E-BOK MED SJEKKLISTE: 21 viktige kartleggingspunkter for dine etiketter