Etiketten er noe av det første som møter dine potensielle kunder. Hvis etiketten er godt utformet og treffer målgruppen på riktig måte, trigges nysgjerrighet og et behov for å vite mer. Samtidig er valg av materiale, størrelse og format avgjørende for etikettens pris og funksjon.

En velutført etikett skal øke salget, bygge merkevaren din gjennom designet og knytte merkevaren til produktet. Etiketten bør også gi økt kundeopplevelse gjennom praktiske og informative funksjoner. Fra et kostnads- og bærekraftsperspektiv vil en godt planlagt etikett også redusere miljøbelastningen og bedriftens kostnader.

Uansett om etiketten er til et nytt produkt, eller redesign av et eksisterende, er det enkelte elementer du bør være klar over — før du starter selve designprosessen. Slik at du får maks utbytte av etikettene.

Last ned gratis e-bok: Emballasje- og etikettrendene du ikke kan overse i 2021

#1: Fargene på etiketten kan endre kundens opplevelse

Produktdesign, emballasjedesign og etikettdesign bør ha flere fellesnevnere — fargevalg er en av dem.

Du har kanskje hørt at forbrukere kan reagere emosjonelt på farger? Selv om de lærde strides om hvorvidt dette er en nøyaktig vitenskap, er det viden kjent at farger kan ha en tiltrekkende eller frastøtende effekt - uansett om assosiasjonene er medfødt eller innlært.

For eksempel brukes ofte grønne toner for å selge produkter som skal oppleves som sunne, friske og miljøvennlige fordi fargene gir assosiasjoner til naturen.

Ulike farger gir ulike assosiasjoner:

Gult:  Friskhet, energi, ungdommelighet og en ny start.
Rødt:  Lidenskap, omsorg, samhold, makt, sinne, forbudt, styrke, modenhet og mot.
Oransje:  Varme, entusiasme, lykke, motivasjon og ungdommelighet.
Rosa: Lekent, barnlig, kvinnelig, fascinerende, tiltrekkende, trygt og pleiende.
Blått:  Rent, beroligende, integritet, ansvarlig, selvtillit, ærlighet, økonomi og klinisk.
Grønt:  Sunnhet, vekst, avslapping, oppmuntrende, revitaliserende, stabilt, naturen og organisk.
Lilla:  Kvalitet, eksklusivitet, kreativitet, inspirasjon, medfølelse og etikk.

Det å påvirke følelsene til kundene dine med farger er et effektivt virkemiddel. Derfor er det viktig å velge farger som forbindes med følelser og en livsstil som målgruppen din identifiserer seg med. En helhetlig tankegang rundt farger gjør det mulig å kommunisere samme følelse på etiketten, emballasjen, produktet og merkevaren.

#2: Du kan legge funksjoner inn i selve etiketten

En etikett kan være bærer av mer enn bare logo, produktnavn, produktinformasjon og merkevare. Da tenker vi ikke bare på utallige teksturer, men også rent praktiske funksjoner som:

  • Åpne/Lukke
  • Forsegling
  • Peel & Read / Dobbel / Flerlags
  • Sikkerhetselementer som vannmerke og mikrotekst/design
  • Smart-funksjon/Interaksjon/QR-koder

#3: Etikettens format kan skape viktige assosiasjoner

Formatet på etiketten avhenger som oftest av formatet på produktet, men husk at selve etikettformen også kan føre til assosiasjoner:

Trekant:  Beskjed, advarsel eller betryggende.
Sirkel:  Mystisk, feminin eller solid.
Rektangler: Trygghet, styrke og disiplin.

Når formatet tilføres farger, tekst og øvrige designelementer, kan assosiasjonene fra etiketten naturligvis endre seg. Uansett er det lurt å være bevisst på formatet så tidlig som mulig.

#4: Vær bevisst på kostnadsbesparende tiltak

Pris er alltid en viktig faktor, uansett bedriftens størrelse. Vurder gjerne følgende spørsmål – relatert til kostnadsbesparende tiltak og løsninger – før du går i møte med en etikettprodusent:

  • Format: Kan eksisterende format benyttes eller vil det kreves nye?
  • Materialvalg: Ønsker du standardmateriale eller spesialmateriale?
  • Design og fargevalg: CMYK eller spesialfarger?
  • Effekter: Skal effekter som f.eks. metallisk skimmer eller taktil tekstur benyttes?
  • Samproduksjon: Er det andre etiketter i samme format, design og materiale på produksjonslinja?

#5: Ta stilling til materiale, lim, applikasjon og bruk

Til slutt kan det være lurt å ha gjort seg noen tanker om de praktiske aspektene ved etikettproduksjon.

Valg av etikett-type, materiale og lim kan selvsagt ha en effekt på hvordan etiketten sitter og tilpasser seg produktet. Dette er spørsmål du bør ta stilling til:

  • Type etikett: Selvklebende, Linerless eller annen type?
  • Materiale: Plast eller papir og hva slags type?
  • Lim: Permanent, avtagbart, avvaskbart, for kjøl eller frys?
  • Påsetting: Automatisk eller manuell påsetting?
  • Påkjenning: Hva må etiketten tåle av ytre påkjenninger?

Viktig! Du trenger ikke å ha svarene på disse spørsmålene på plass før du oppsøker en etikettprodusent, men det hjelper å ha gjort seg noen vurderinger.

For deg som er bedriftseier, markedsfører, designer eller produktansvarlig er det nyttig å ha en viss oversikt over hvilke muligheter du har. Samtidig er det viktig å huske på at du ikke trenger å vite absolutt alt om etiketter for å komme i gang. Enkelte produsenter foretrekker å ta samtlige produksjonsvalg selv, mens andre vil komme til dekket bord hos oss. Uansett er det vårt ansvar som etikettprodusent å sørge for at dine etiketter dekker dine behov og blir riktige for din bedrift og dine produkter.

LAST NED E-BOK:  Emballasje- og etikettrender 2021