En unik og iøynefallende etikett for hvert enkelt av produktene du selger kan være bra for salget, men koster det mer enn det smaker og hvordan kan du eventuelt kutte ned på kostnadene?

Hva er fordelene med å standardisere etiketter?

Å designe og utforme nye etiketter er noe av det morsomste med å skape nye produkter. Etiketter med spesielle farger og unike former gjør at produktet står ut blant de andre produktene i butikkhyllene, og kundene bare MÅ prøve de. Baksiden av medaljen er at det spesielle og unike koster mer å produsere.

Hyppige bestillinger, små opplag og flere formater kan være med på å trekke prisen opp, men med litt planlegging kan man holde kostnadene nede. Standardisering på formater, farger og material samt økt volum per bestilling kan være med på å holde kostnadene nede.

For eksempel kan et mikrobryggeri ha mange ulike produkter på ett boksformat (330ml, 440ml eller 500ml).

Last ned gratis sjekkliste: 21 viktige kartleggingspunkter for etikettene dine

En standardisering på format OG farger

microbryggeri etiketter

En standardisering på format og farger samt bestilling av etiketter til flere produkter på samme tid, vil være med på å redusere kostnaden per etikett.

Hvor mange farger er nødvendig for å få ønsket effekt på etiketten? Er det mulig å trykke i CMYK, eller er det behov for spesialfarger (Pantone) i tillegg?

CMYK står for cyan, magenta, gul og svart, og er de fargene som brukes for å fremstille en troverdig gjengivelse av bilde og illustrasjoner.

Bruk av både CMYK og ulike spesialfarger krever flere fargeverk og større omstilling mellom de ulike variantene som skal produseres.

Det betyr at produkter med etiketter i spesialfarger og -former absolutt kan skille seg ut fra mengden, men samtidig være kostnadsdrivende å produseres.

Les også: Slik kan du spare ved å optimere dine etiketter

Prøv å bestille så mange som mulig i én bestilling

Prøv å planlegge nye produkter og produktvarianter så langt frem i tid som mulig. Kan disse produktene benytte samme material, samme format og samme fargepalett som eksisterende produkter i samme serie? Kan nye etiketter bestilles og trykkes samtidig med eksisterende behov kan besparelsene bli meget tilfredsstillende.

Les også: Slik lager du en etikett som skiller seg ut

Noen emballasjer må ha spesiell utforming, for eksempel på grunn av produktets funksjon. I slike tilfeller kan det være vanskelig å standardisere etiketten. For noen produkter er utforming og farge så etablert at forbrukerne nærmest truer med å boikotte selskapet om forpakningen endres. Heldigvis opplever vi at forbrukerne generelt har en større forståelse for endringer som bidrar til å kutte utslipp og materialbruk. Så for all del, ikke vær redd for å fortelle om miljøtiltaket via de nye etikettene/produktene.

Det finnes nok ikke ett fasitsvar på hvor mange etikettstørrelser akkurat din merkevare bør ha, men nå har du noen rettesnorer for hva som bør i hensyntas når valget skal gjøres.

LAST NED E-BOK:  Emballasje- og etikettrender 2021/2022