Den optimale etikettløsningen for akkurat ditt produkt – som bidrar til økt salg, som sitter som den skal, følger lovverket og innfrir på bedriftens bærekraftsmål – den finnes det bare én av. Men hvor avgjørende er etikettmaterialet?

Joda, valgalternativene er mange og formatene uendelige når det kommer til dekorering av produkter. Vi har tross alt over 500 typer frontmaterialer, 150 limvarianter og i overkant av 50 forskjellige bakpapir. Fortsatt vil vi alltid jobbe oss fram til den mest optimale sammensettingen for å kunne produsere den beste etiketten, for akkurat dine produkter.

Derfor er det spesielt tre områder som det er viktig å tenke på når det kommer til materialvalg til etiketter så vel som produktemballasje:

  1. Designet
  2. Bærekraft
  3. Lovverket

Designet som dere ønsker å bruke, bør selvsagt være tilpasset varemerket og tilegnet kundegruppen. Dernest er det lurt å være satt inn i bedriftens egne bærekraftsmål og kundeløfter. Feil valg av etikettmateriale kan faktisk være nok til å styre bedriften vekk fra disse. Og til slutt er det naturligvis et omstendelig lovverk som omhandler bruk av materialer og merking av forbrukerprodukter. Et lovverk som er segmentert på blant annet næringsmiddel, farmasi, industri, kjemi og kosmetikk.

Sammen er disse tre områdene avgjørende for ditt produkt. Derfor tar vi her i Skanem ansvar for at det mest optimale materialet blir benyttet til dine produkter. Slik at du som bedriftsleder, produktansvarlig eller designer kan være trygg på at resultatet i print og bruk blir akkurat slik som vi avtaler.

Last ned gratis e-bok: Emballasje- og etikettrendene du ikke kan overse i 2021

Etikettmateriale 101

Selv med et omstendig lovverk er det nyttig med en relevant oversikt over elementer som kan ha en betydning for akkurat dine etiketter. Så la oss gå gjennom enkelte av disse. Vi begynner med materialene og lagene som en etikett vanligvis består av.

Materialet i en klassisk etikett består av tre lag:

  1. Frontmaterialet – øverst
  2. Adhesiv – limet i mellomlaget
  3. Bakpapiret – silikonbelagt ark som holder fram til bruk

Mens nyere etikettløsninger, som Linerless Labels, kun har to lag:

  1. Frontmaterialet – som er silikonbelagt
  2. Adhesiv – som «fester» seg til den silikonbelagte fronten

Som nevnt innledningsvis så finnes det over 500 forskjellige frontmaterialer til etiketter. I tillegg kan effekter som lakk, laminering, thermo og pregefolie tilføres frontmaterialet.

Les mer: Slik blir emballasjen din mer bærekraftig

Papir- eller syntetiske materialer

De fleste etikettmaterialer kan grupperes innen papir eller syntetisk.

Papiretiketter er enten av en bestrøket eller ubestrøket sort. Forskjellen er hvorvidt papiret har blitt overflatebehandlet eller ei. Et bestrøket papir er glattere og «penere», mens et ubestrøket papir har en naturlig og ru tekstur. I tillegg er silkeetiketter laget av papir, men fremstilt for å ligne tekstil. Både i utseende og ved berøring.

Syntetiske materialer er definitivt av de mest anvendte til etiketter. Utvalget innen funksjon, resirkulering og toleranse som finnes i denne gruppen er også betraktelig større. Hvis det syntetiske materialet på etiketten er det samme som resten av emballasjen, blir produktet i tillegg et monoprodukt. Monoprodukter i monoplast er som kjent enklere å sortere og resirkulere.

Innen syntetiske etikettmaterialer finnes blant annet:

  • PE – Polyetylen (mykt og miljøvennlig)
  • PP – Polypropylen (stivere og lettere å påføre)
  • PET – Polyester (mer varig merking)
  • PVC – Vinyl (god motstandskraft)

Disse fire syntetiske materialene kan alle printes i transparente versjoner, også kjent som no-label-look, hvor det kun er selve trykket som blir synlig. Dette er spesielt populært på gjennomsiktige beholdere og flasker innen alt fra drikkevarer og vaskemidler til livsstilsprodukter.

Det tøyelige og robuste ved syntetiske etiketter, gjør at de legger seg pent over vanskelige emballasjer som matvarer og herder seg godt til miljøutsatte produkter innen livsstil eller utendørs bruk.

Etikettene bør testes gjennom hele verdikjeden

Når designet er landet, det optimale etikettmaterialet er satt sammen og formatet bestemt, gjenstår den viktigste delen. Nemlig å teste etikettene, helst gjennom hele produksjonskjeden.

Det vil si at; før det emballerte produktet med de nye etikettene legges ut for salg så bør produktet testes:

  • I produksjon
  • I etikett-transport
  • I applikasjon
  • I vare-transport
  • På lager
  • I typisk miljø
  • i forventet temperatursvingninger

Ikke alle produsenter utfører hele denne testen selv. Så vi utfører så mange av testene vi kan, fra vår side, for å være sikre på at etikettene fungerer så godt som mulig.

Informer om endringer i produksjon

Når den optimale etiketten er produsert, er det vanlig å bestille etikettene igjen og igjen. Prosessen blir naturligvis raskere når avklaringsprosessen er unnagjort, og vi kan gå rett til produksjon når bestillingen din er lagt inn.

Men si gjerne i fra om endringer i produksjonen av produktet ditt. Være seg i ingrediensene, bytte av flaskeleverandør eller en større endring i miljø. En endring i produksjonen, liten som stor, kan nemlig ha en effekt på etikettene dine. En etikett som faller av etter første runde i dusjen. Som nekter å åpne seg som en Peel & Read-etikett skal. Eller som er uleselig i logistikk. Dette er ikke bare ditt og vårt største mareritt. Det er også en massiv friksjon i kundeopplevelsen. Altså noe kundene dine kommer til å irritere seg over. Det kan vi ikke ha noe av.

Derfor er vi kun en telefon eller en e-post unna, tar oss alltid tid til en prat og kan gjerne rådgi deg både før og etter endringer i produksjon. Alt for at dine etiketter blir de mest optimale for akkurat dine produkter.

LAST NED E-BOK:  Emballasje- og etikettrender 2021