Bruken av Flexible Packaging – altså fleksible emballasjefilmer – har økt massivt de siste årene. I Grand View Research sin rapport «Plastic Packaging Market Share, Growth Report, 2020-2027»*(1), ble det fleksible segmentet verdsatt til 154,6 milliarder USD i 2019, og en betydelig vekst forventes i prognoseperioden.

Rapporten poengterer at denne veksten kan tilskrives raskt økende etterspørsel etter fleksible pakkeløsninger innen mat og drikke, personlig pleie og husholdningsprodukter.

Her i Norge opplever vi samme trend.

Last ned gratis e-bok: Emballasje- og etikettrendene du ikke kan overse i 2021

Fleksibel emballasjefilm i form av poser

Fleksibel emballasjefilm i form av poser – ofte kalt Sachets – er spesielt godt egnet til å beskytte mat. Dette takket være dens FDA-godkjenning, som innebærer at materialet globalt ansees som trygg for matemballering. Emballasjen fungerer som en barriere mot fukt og støv, og sørger for at matvarer, krydder, sauser og kremer holder seg ferske og trygge.

Sachets egner seg spesielt godt til:

  • Helfabrikata (f.eks. ferdigmat som gryter og supper)
  • Halvfabrikata (f.eks. tørrvarer som sauser og krydder)
  • Refill (f.eks. husholdningsprodukter som såpe og vaskemiddel)
  • Vareprøver (f.eks. inni et magasin eller en netthandel-pakke)
  • Kampanje (f.eks. utdeling på event eller ved lansering)

Derfor er det spesielt fire grunner til at fleksibel emballasjefilm, i form av poser, kan booste bedriftens omsetning:

#1: Tre elementer i ett; Emballasje, design og produktinformasjon

I praksis fungerer fleksibel emballasjefilm i form av poser som et Kinderegg; du får tre ettertraktede elementer i ett.

  1. Først og fremst sørger de fleksible posene for trygg oppbevaring av innholdet, slik at øvrig form for emballering ikke blir nødvendig.
  2. Dernest kan de fleksible filmene produseres med heldekkende design, noe som gir emballasjeutviklere og designere rikelig med kreativ boltreplass til branding og kommunikasjon.
  3. Istedenfor å feste på en selvklebende etikett, kan all produktinformasjon printes direkte på den fleksible filmen.

Les mer: Slik lager du en etikett som skiller seg ut

#2: Kundevennlighet

Dagens forbrukere forventer gode kundereiser og ypperlige kundeopplevelser. Når noe skal kjøpes, leveres og konsumeres så skal det skje trygt og smidig. Det samme gjelder avfallshåndteringen.

Sachets av fleksibel emballasjefilm gjør det enklere for kunden å ta med seg mat på farten, som for eksempel barnemat og gryteretter. Den myke emballasjen tar lite plass, er lett å oppbevare, og er derfor praktisk å ta med seg på tur. Samtidig er det lettvektige for kunder å bære hjem til middag, og opptar mindre plass i kjøleskapet enn rigide og bulkete hardplast-emballasjer.

Refillposer til husholdningsprodukter som såpe og vaskemiddel sparer naturligvis også kunden for vekt og plass i både handlenettet og i avfallssorteringen. Med mulighet til å designe hele emballasjeposen med farge, logo og tekst, blir produktene mer synlig i butikkhyllen og i nettbutikken. Spesielt ved bruk av fleksibel emballasjefilm i form av SUP (Stand Up Pouch), som står oppreist og stødig slik at designet tydelig vises.

Husk! Nå som nettshopping fortsetter sin radikale oppgang, er det ikke bare viktig – men også forventet – at enhver oversendelse ankommer mottakeren intakt. Fleksible emballasjefilmer har en unik motstandsdyktighet fordi materialsammensetning kan skreddersys for å oppnå optimal ytelse for akkurat dine produkter og leveranser.

Sachets emballasjeposer tørrvarer

Les mer: Slik blir emballasjen din mer bærekraftig

#2: Kostnadsbesparende

Når emballasjen er etiketten og beholderen, går den totale emballeringsprisen naturligvis ned. Likevel er det ikke bare utgifter til selve emballering- og etikettmaterialet som minker.

Plassen som sluttproduktet opptar i transport, lager og i butikk minsker også med opptil 70% av tradisjonell, hardplast emballasje. Således kan kostnader spares inn ved færre transporter, nedskalering av lagerplass og flere enheter ute i butikk.

Når kostander minsker for forhandleren og avsenderen på denne måten, kan også utsalgsprisen for forbrukeren reduseres.

#3: Bærekraftig

For miljøbevisste bedrifter, med fokus på bærekraftsmålene, er det flere miljøelementer som støtter bruken av fleksibel emballasjefilm:

  • Mindre bruk av materiale enn hardplast emballasje = mindre bruk av ressurser ved produksjon
  • Mindre bruk av ressurser = mindre CO2-utslipp
  • Mindre emballasjevolum = færre transporter
  • Høy beskyttelse av matvarer = mindre matavfall

Det bærekraftige perspektivet har utvilsomt vært en enorm katalysator for veksten av fleksibel emballasjefilm. Målet har vært å kunne gå fra hardplast-emballasje til en fleksibel emballasjefilm‚ for å redusere den totale miljøpåvirkningen i sluttproduktets livssyklus.

Fremover kommer vi også til å se mer av hvordan monomaterialer og andre resirkulerbare filmstrukturer finner sin plass i segmentet. Med andre ord har det sjelden vært et bedre tidspunkt enn nå å teste hvilke muligheter fleksible emballasjeposer tilfører dine produkter.

LAST NED E-BOK:  Emballasje- og etikettrender 2021

*(1)