Kundens opplevelse av ditt produkt starter lenge før bruk. Allerede ved første øyekast gjør kunden en vurdering av produktets emballasje og etikett. Disse opplevelsene setter en føring for hva kunden forventer seg videre av produktet og er avgjørende for om de kjøper produktet eller ikke.

Samtidig som emballasjen og etiketten skal oppfordre til salg, skal den også utføre sin praktiske funksjon – nemlig å beskytte og informere om innholdet.

I tillegg til sin praktiske funksjon kan etiketten også tilføres en rekke elementer og funksjoner som gjør at ditt produkt stiller sterkere til kampen om kundens oppmerksomhet. Vi ser nærmere på 7 av disse her.

Last ned gratis e-bok: Emballasje- og etikettrendene du ikke kan overse i 2021

#1: Den visuelle kundeopplevelsen

metallisk etikett folie

Det visuelle uttrykket handler om å tiltrekke oppmerksomhet – uansett synsvinkel.

  • Øk kontraster med Matt & Gloss lakk
  • Tilfør glitter og glød med Pearlescent-effekter
  • Tydeliggjør eksklusivitet med Hot eller Cold folie
  • Få en metallisk glød med metallisk blekk på etiketten
  • Skap en illusjon av skimmer med metalliske grafiske elementer
  • Vær vågal med Holoprint-farger som får etiketten til å «poppe»
  • La fargespillet følge øyet med Color Shift på etiketten
  • Forstørr fokusområdet og tiltrekk oppmerksomhet med linseeffekt

#2: Den sensoriske kundeopplevelsen

etiketter med tekstur teksturetiketter skinnetiketter

Når den potensielle kunden endelig har plukket opp produktet, er det viktig å bevare interessen. Sensoriske opplevelser trigges via teksturer, dufter og dekorasjoner.

  • Taktil lakk kan du løfte og manipulere områder på etiketten for å skape en taktil illusjon om alt fra regndråper på et blad til sandkorn på en strand
  • Teksturlakk kan få etiketten til å føles som lær, slangeskinn eller sand
  • Soft & Gentle lakk kan få produktet til å fremstå mykt og skånsomt

#3: Den informative kundeopplevelsen

Enkelte produkter og produktområder krever mer plass til informasjon. Enten i form av flere språk, bruksanvisninger eller rett og slett en kampanje. Da kan en flerlagsetikett som Peel & Read eller en Dobbel-etikett kan være et godt alternativ.

En Peel & Read er normalt på 3-5 sider, men kan produseres med opptil 11 sider. Dermed økes den tilgjengelige etikettoverflaten med opptil 860 %.

#4: Den sikre kundeopplevelsen

Vis kundene dine at du tar sikkerhet på alvor ved å bruke en sikkerhetsetikett. Dette gir trygghet for både sluttkunde og produsent. En etikett kan tilføres ulike sikkerhetsfunksjoner som:

  • Security Seal er en forsegling som viser om produktet har blitt forsøkt åpnet eller ikke. Den kan være synlig revet av, svekket eller fjernet helt.
  • Thermochromic Ink er en farge som skifter farge utseende i ulike temperaturer. Slik vet du om produktet har vært utsatt for et skadelig miljø, temperaturmessig.
  • Microprint på etiketten tilfører et element som gjør det vanskeligere å forfalske. Her kan det benyttes både tekst og mønster.

#5: Den promoterende kundeopplevelsen

promoetiketter promoterende etiketter

Gjør etiketten din om til noe spennende, engasjerende eller nyttig! Er det noe kundene dine kommer til å glede seg over er det produkter som skaper en personlig tilknytning.

Gode eksempler på dette er kampanjer som personaliserer produktene ved å tilføre et utvalg av eksempelvis slagord, navn eller bilder som kunden kan kjenne seg igjen i. Mest kjent er nok Coca-Cola-kampanje med navn og kallenavn på flaskeetikettene, men de er langt i fra de eneste.

Flere designer nå hele produktserier med etiketter i samme stil, slik at serien tydelig hører sammen, og gjerne danner et ord, alfabetet eller en grafisk form når de plasseres ved siden av hverandre. Nesten som samleobjekter.

Skal du strekke deg ett hakk lenger, mot noe som er spesielt populært i disse dager, gir du kundene dine muligheten til å skreddersy sin egen etikett. Enten ved bestilling av selve produktet eller til et lokk, slik som Stabburet så mesterlig gjør med sin leverpostei.

#6: Den praktiske kundeopplevelsen

At en etikett også kan være praktisk er kanskje ikke det første mange tenker på. Men det kan den, på en rekke forskjellige måter:

  • Handle Label hvor etiketten fungerer som bærehåndtak.
  • Bag Hanger hvor etiketten gjør det mulig å henge opp fleksible emballasjer.
  • Bottle Hanger er beregnet på oppheng av flasker. Slik som ved intravenøs medisinering.
  • Wet Wipes etiketten holder fukten inne, og tillater enkel åpning og lukking av emballasjer med eksempelvis våtservietter og pålegg.
  • Dry Reseal etiketter gjør det mulig å lukke en fleksibel folieemballasje for å opprettholde friskheten til produkter som kaffe, potetgull, brød og snacks.

#7: Den interaktive kundeopplevelsen

Digitale interaktive smart etiketter

Ønske om interaksjon og kommunikasjon med kundene er noe vi ser mer og mer av.

Bruk av «smarte etiketter» som kundene dine kan skanne med en mobiltelefon for å få opp instruksjonsvideoer, oppskrifter, ingredienser, konkurranser, brand historie eller lojalitetsprogram, er utvilsomt med på å bygge en tilknytning. Bruken av smarte etiketter gir også muligheter innenfor sporing, og autentisering av produktene.

Forstår leverandørene egentlig dine kundereiser?

Det er mange elementer å tenke på når du skal designe og utforme en etikett. Skanem kan bistå med både etikettdesign, forslag til materialer og tips og råd i forhold til globale og lokale forskrifter innenfor ditt produktområde.

Ved å tilføre ett eller flere elementer fra listen over kan du trygge og begeistrer kundene dine gjennom hele kundereisen. Derfor er det lurt å gjøre grundig research før du velger en etikettprodusent, slik at du er trygg på at de er fleksible og fremoverlente nok til å tilføre elementer som styrker kundereisen, allerede fra etiketten.

LAST NED E-BOK:  Emballasje- og etikettrender 2021