Det kan være skummelt å endre produktetiketter når de har blitt godt etablert i forbrukernes hjernebark, men noen ganger kan det være nyttig og nødvendig. Trenger din bedrift å kutte kostnader kan det være en del å spare på å optimalisere etikettene.  

Med jevne mellomrom kan det lønne seg å ta en kikk på de etikettene du har, og tenke gjennom hvilke endringer som kan gjøres. Det gjelder å være kreativ og tenke på nye løsninger. Her er tre spesifikke råd for å optimalisere dine etiketter.

#1: Kutt ned på antall varianter

Hvor mange etikettformater har du i dag, og trenger du alle disse? Kan ett og samme format passe til flere produkter? Det kan være en god idé å se på utformingen av etikettene, og vurdere om ett eller flere format passer til flere av dine produkter. Det kan være verdt å designe et nytt format som kan erstatte noen eller alle de eksisterende. 

Er du ute etter å kutte utgifter på innpakningen kan dette være et godt sted å starte. Som et pluss kan det bidra til å styrke merkevarebevisstheten og gjenkjennbarheten til dine produkter.

Last ned gratis sjekkliste: 21 viktige kartleggingspunkter for etikettene dine

#2: Utnytt deg av avgiftsbesparende tiltak for emballering

Det finnes en jungel av avgifts- og beskatningsregler der ute som kan påvirke prislappen når du skal utvikle etiketter. Det er flere faktorer som kan spille inn på hvor høye avgifter du må betale, som hvilket materiell etiketten er i, om limet er vannoppløselig og hvor stor andel av emballasjen som dekkes at etiketten.

Ved å undersøke hvilke krav som stilles og hvilke avgifter som gjelder for bruk av forskjellige materialer, lim og grad av resirkulerbarhet kan det være penger å spare. 

For enkelte varegrupper finnes det gode systemer for å fastsette hvilke kriterier som spiller inn for å fastsette avgiftsnivået.

Et godt eksempel på et veletablert og velfungerende system er Infinitum. De har ansvar for resirkulering av flasker og drikkebokser. Systemet er laget slik at det skal lønne seg for både forbrukerne og leverandørene å ta klimavennlige valg. De har blant annet spesifikke krav for at etiketten skal være laget i resirkulerbart materiale og at limet skal kunne løse seg opp i vann. Dette for å sørge for et minst mulig klimaavtrykk per flaske eller boks.

Les også: Slik blir emballasjen din mer bærekraftig

#3: Reduser materialforbruk – lag mindre etiketter

Har dine produkter store, flotte etiketter som pryder hele innpakningen? Det koster mest sannsynlig mye mer enn det smaker. Naturlig nok øker prisen per etikett i takt med størrelsen på etiketten og mengde materiale brukt. 

Det finnes en del krav til hvilken informasjon som skal være på etiketter, avhengig av varetype. På matvarer er det for eksempel strenge krav til opplysninger om blant annet ingredienser, næringsinnhold og holdbarhetsdato. Disse kravene er ufravikelige, og man må selvfølgelig bruke etiketter som har plass til alle disse obligatoriske opplysningene.

Les også: Hvordan fleksible emballasjeposer (Sachets) booster bunnlinja

Mange produsenter velger å inkludere en del frivillig tekst på sine produkter i tillegg. Dette kan være historien om bedriften, opphavet til produktet eller andre opplysninger som skal gi produktet en sjel og identitet. Dette kan absolutt være positivt og noe forbrukerne verdsetter, men er det et mål for din bedrift å kutte i utgiftene forbundet med etiketter bør det vurderes andre løsninger. En QR-kode på etiketten som fører forbrukeren til en nettside kan være et alternativ.

Utfordre deg selv og eventuelt designere til å lage en minst mulig etikett, som fortsatt har god lesbarhet og et design som skiller seg ut fra mengden. I tillegg til å være kostnadsbesparende er det også bra for klimaet å ikke bruke mer ressurser enn nødvendig.

Les også: Slik støtter Linerless-etiketter bærekraftsmål

Et mål bør være å finne et samspill mellom emballasje, etikett og produkt som sørger for at det skiller seg ut i butikkhyllene samtidig som produksjonen er kostnadseffektiv. Derfor kan det lønne seg å ha etiketten i bakhodet tidlig i prosessen når du utvikler et nytt produkt eller en ny innpakning. Da blir det enklere å visualisere produktdekorasjonen som en helhet, og kartlegge hva slags emballasje som sammen med etiketten skaper det mest lønnsomme resultatet. Hvis du trenger hjelp eller en sparringspartner til dette, er det bare å ta kontakt med oss her.

LAST NED E-BOK MED SJEKKLISTE: 21 viktige kartleggingspunkter for dine etiketter