Etiketten og emballasjen er en forlengelse av produktets helhetlige karakteristikk, og ofte kundens aller første møte med ditt produkt. Da er det viktig at etiketten krever kundens oppmerksomhet, og trigger de mentale prosessene som må til for å utløse kjøp.

Foruten den praktiske informasjonen bør etiketten derfor gi et dypere inntrykk av produktet, ved hjelp av smarte designelementer.

Sensorisk markedsføring utløser salg

Først og fremst må du en ha klar visjon for hva du ønsker at produktetiketten skal uttrykke. Når kunden står parat, og overveier utvalget i butikkhyllen eller i nettbutikken, skal de raskt kunne kategorisere produktet.

  • Er det et eksklusivt produkt, eller av den mer rimelige sorten?
  • Inneholder emballasjen noe industrielt på innsiden, eller kanskje noe organisk?
  • Er det et vintage eller et moderne produkt?

Dette er alle inntrykk du har mulighet til å styre, via etiketten, ved å benytte prinsippene bak sensorisk markedsføring.

Sensorisk markedsføring er en markedsføringsteknikk som tar sikte på å forføre forbrukeren, ved å spille på sansene for å påvirke følelser og oppførsel. Selve designet av emballasjen og etiketten er derfor en av de avgjørende faktorene, for hvorvidt en forbruker velger å utføre et kjøp.

Last ned gratis e-bok: Emballasje- og etikettrendene du ikke kan overse i 2021

Lofoten etiketter linerlessEt godt eksempel på dette er hvordan sjømatselskapet, Lofoten, i 2003 gikk for en helt ny designstrategi. Fra rent informative tekstetiketter, tok Lofoten i bruk Linerless Labels-etiketter – med boltreplass til ny logo, ny visuell identitet og designelementer som ga assosiasjoner til kvalitet. I løpet av første kvartal i 2004, økte omsetningen deres i Nord-Norge med hele 50%. Resten er en god, nordnorsk fiskehistorie.

Kognitive prosesser påvirkes av etikettens design

«Neural Correlates of Impulsive Buying Tendencies during Perception of Product Packaging» er en spennende studie, som viser nettopp hvordan produktdekorasjon enten trigger hjernens område for belønning, eller området for negative følelser. Resultatene bekrefter at produktdekorasjon kan trigge impulsive kjøp, selv når kunden ikke har som intensjon å kjøpe hverken ditt, eller et lignende produkt.

Måten du velger å designe dine etiketter og produkter på påvirker kognitive prosesser som:

  • Oppfattelse
  • Erkjennelse
  • Persepsjon
  • Oppmerksomhet
  • Læring

For å styre disse prosessene, er det spesielt to elementer ved etiketten som gjør et produkt mer selgende; fargevalg og tekstur. Disse spiller på sansene som mennesket har for syn og berøring.

Les mer: Slik lager du etiketter som skiller seg ut

Etikettens fargevalg påvirker kognitive prosesser

Farger har utvilsomt en signifikant påvirkning på adferd og kognitive prosesser, men fargenes effekt går enda lengre enn som så. Forskning viser at cirka 62-90 % av forbrukerens kjøpsvurdering er fargebasert.

Følelsene som farger framprovoserer, strides de lærde fortsatt om. Den sedvanlige dragkampen mellom sosiologi og biologi utspilles også her. Likevel har man i markedsføring- og designbransjen anerkjente teorier om hva de forskjellige fargene uttrykker:

  1. Ønsker du at produktet ditt skal gi assosiasjoner til friskhet, energi, ungdommelighet eller en ny start? Bruk gult.
  2. Ønsker du at produktet ditt skal gi assosiasjoner til lidenskap, omsorg, styrke, eller modenhet? Bruk rødt.
  3. Ønsker du at produktet ditt skal gi assosiasjoner til varme, entusiasme, motivasjon eller ungdommelighet? Bruk oransje.
  4. Ønsker du at produktet ditt skal gi assosiasjoner til noe lekent, kvinnelig, fascinerende, eller pleiende? Bruk rosa.
  5. Ønsker du at produktet ditt skal gi assosiasjoner til noe rent, ansvarlig, økonomisk eller klinisk? Bruk blått.
  6. Ønsker du at produktet ditt skal gi assosiasjoner til noe sunt, voksende, revitaliserende eller organisk? Bruk grønt.
  7. Ønsker du at produktet ditt skal gi assosiasjoner til kvalitet, eksklusivitet, kreativitet eller etikk? Bruk lilla.

Etiketteksturer som fører til må-ha kjøpsavgjørelser

Sensoriske etiketter

Lawrence Williams og Joshua Ackerman sa det godt i sin Harvard Business Review-artikkel, Please Touch the Merchandise:

«Det å fysisk holde produktet kan skape en følelse av psykologisk eierskap, og dermed føre til en ‘bare må ha det’-kjøpsavgjørelse».

Så hva skal til for å at kunden plukker opp akkurat ditt produkt? Det kan hende at fargevalget, teksten og prisen er nok. Men hva hvis teksturen på etiketten, også i seg selv, oppmuntrer til berøring?

Med over 500 typer frontmaterialer å velge mellom, som vi i Skanem kan tilpasse med et forlokkende utvalg av teksturer, er det mye du kan gjøre for å friste kunden til å berøre akkurat ditt produkt:

  • Med en taktil lakk kan du f.eks. skape en illusjon om at det ligger en regndråpe eller et sandkorn utenpå etiketten
  • Med en tektsturlakk kan etiketten både se og føles ut som f.eks. lær, slangeskinn eller sand
  • Med Soft & Gentle-teksturen fremstår etiketten, og således produktet, som ekstra mykt å berøre
  • Med Scent Release kan du tilføre merkevarens eller produktets egendefinerte lukt. Duftfunksjonen er en smart måte å lokke nye kunder på, samtidig som du minner tidligere kunder på at produktet er i nærheten

Les mer: Slik bli emballasjen din mer bærekraftig

Det økende fokuset på psykologi innen design av etiketter og emballasje er et voksende og spennende tema. Det er utvilsomt omfattende, men også en utvikling som vi lenge har vært med på – lokalt, så vel som internasjonalt.

Derfor er gleden stor over at entrepriser, så vel som SMB-bedrifter og mindre aktører, etterspør vår sparring på akkurat dette. For målet vårt er jo ikke bare å gi deg dine etiketter, men også å bidra til at produktene dine selger. 

På tide med en ny etiketteleverandør? Ta kontakt her eller last ned e-boken under for enda mer faglig påfyll.

LAST NED E-BOK:  Emballasje- og etikettrender 2021