Det finnes et enormt antall plattformer og muligheter for å markedsføre et produkt, men hva med å la etiketten være en egen markedsføringskanal? Her får du noen tips og triks til hvordan du kan gjøre produktet ditt til en egen reklameplakat.

Hvordan kan etiketten utformes? 

Det er nesten bare fantasien som setter grenser for hvordan etiketten kan brukes. Så, hvordan kan etiketten utformes for å bli best mulig? 

#1: Promoetikett

En promoetikett er rett og slett en etikett med hensikt å markedsføre produktet. Dette er typisk en oppgradering av produktets eksiterende etikett, hvor designet for eksempel er tilpasset en høytid eller en annen relevant anledning. 

#2: On-pack 

Har du allerede trykket opp etiketter og emballasje, men ønsker å legge til noe i siste liten? Da kan det vi kaller “on-pack”-etiketter være tingen for deg. Disse kan settes på i tillegg til eksisterende etikett for å fremheve et budskap. Typisk forteller disse etikettene om «Best i Test», «Terningkast 6», «Salg», etc. 

#3: Skrapelodd 

En morsom og kanskje litt oversett idè er å legge til et skrapefelt på forpakningen. Bak “skrapemuren” kan det for eksempel gjemme seg en rabattkode eller et lodd. 

#4: Peel and read 

Har du en innpakning med lite plass til informasjon, kan en Peel & Read etikett med flere sider være løsningen for deg. Dette er en etikett hvor flere lag legges utenpå hverandre og kan åpnes og leses av dem som trenger informasjonen. For eksempel om informasjon på flere språk er nødvendig, eller dere ønsker å promotere oppskrifter eller andre produkter i samme serie. 

#5: QR-kode 

En stadig mer populær løsning er bruk av QR-kode på etiketter. Med en QR-kode kan du lede kjøperen inn på en nettside hvor de kan finne informasjon, delta i konkurranser eller andre kreative ting. Det positive med å ha informasjon på en nettside er at denne kan redigeres fortløpede, i motsetning til fortrykte etiketter/emballasje. 

Hva er interessant å markedsføre på etiketten? 

Når man har alle disse kreative løsningene, hva skal man fylle de med? Her får du noen konkrete tips: 

Konkurranser, underholdning, spill, quiz etc.  

Bruk etiketten til å vekke forbrukernes interesse og skape merverdi for produktet. På melkekartonger ser vi til stadighet ulike former for quiz og rebuser som for det meste er der for å underholde den som leser, mens vedkommende spiser frokost. På samme måte kan skriftlig informasjon, en QR-kode eller andre elementer på etiketten engasjere forbruker til å besøke en nettside, delta på ulike aktiviteter eller få tips om andre produkter. Mulighetene er mange. 

Sponsorat 

Spesielt i tiden rundt store mesterskap og når store, nye filmer kommer på kino kan man se mange produkter som prydes av bilder av idrettsutøvere eller skuespillere. Dette kan være effektivt for å styrke merkevaren ved å knytte det opp mot et kjent og tillitsvekkende ansikt. 

Terningkast 

Har et produkt kommet godt ut i en best i test-kåring, kan en stolt vise frem dette på produktet gjennom en «on-pack» etikett for å pirre nysgjerrigheten til forbrukerne. Husk at slike terningkast er ferskvare. Selv om produktet ditt fikk terningkast seks i 2014 kan det hende det ikke er like aktuelt å smykke seg med det nå som vi har kommet til 2022. 

Kjøp tre…  

Bruk «on-pack» etiketter for å fortelle om ulike kampanjer. «Kjøp 3 – betal for 2», «Kjøp 3 og få med….» for å få forbrukerne til å kjøpe mer av et produkt ser vi til stadighet at det fristes med ulike tilbud direkte på produktet.

Dette er bare noen av de uendelige mulighetene man har til å bruke etiketten som promotering. Har du en god idé du trenger hjelp med å sette ut i livet? Ta kontakt med oss i Skanem, så finner vi en god løsning. 

LAST NED E-BOK:  Emballasje- og etikettrender 2021/2022