Med strategiske designelementer, smarte etikettformater og innbydende teksturer, krever du kundens oppmerksomhet og pirrer nysgjerrigheten – allerede fra butikkhylla.

Her er 6 smarte metoder, som skiller dine produkter fra konkurrentenes.

#1: Smarte kontraster gir synlige etiketter

Når var sist du analyserte etikettdesignet på konkurrerende produkter i butikkhylla?

Hvis du ønsker at ditt produkt skal skille seg ut fra de øvrige produktene i butikkhylla, så må den nødvendigvis gjøre nettopp det; skille seg ut fra røkla. Ved å bruke designelementer på emballasje og etikett som skaper en kontrast til disse, vil produktet ditt skille seg mer ut.

Last ned gratis sjekkliste: 21 viktige kartleggingspunkter for etikettene dine

beste etiketter og design i butikkhyllen er de som skiller seg ut fra andre produkter

Designmetoder som skaper tydelige kontraster:

  • Bruk en etikett med en rund eller trekantet form, hvis de andre i segmentet har gått for en rektangulær form på sine etiketter.
  • Prøv sterke farger hvis konkurrentene kjører på med minimalisme.
  • Overrask med ekte mennesker på etiketten, hvis de øvrige stort sett bruker illustrasjoner.
  • Bruk elementer som spiller på livsstil, hvis det er vanlig å bare vise produktet.
  • Skriv iøynefallende eller uventede ord eller setninger på etiketten, hvis rene bilder eller former er normalen.

Tips! Pass på at kontrasten ikke ser rotete ut i forhold til konkurrentene. Selv om du vil skille deg ut, må kunden fortsatt forstå at produktet ikke bare er plassert i feil hylle.

Les mer: Hvordan forbedre kundeopplevelsen – allerede fra butikkhylla

#2: Velg dine komplementærfarger med omhu

Design av Eva Hilla

En annen metode for å fremkalle kontraster, er ved å bruke etiketter med farger som er komplementære til egen — eller konkurrentens — forpakning.

Goethes og Ittens teorier om komplementærfarger er en spennende del av fargelæren. Den går ut på at spesifikke farger som plasseres i nærheten av hverandre, fremstår som sterkere. Teorien er at de komplementerer hverandre.

Fargene som Goethe og Itten mener er komplementære til hverandre er:

  • Rødt og grønt

  • Blått og oransje

  • Gult og lilla

Dere som er spesielt interesserte i faget vet at disse seks fargene er kjent som primærfarger og sekundærfarger. Disse er opphavet til alle farger, og bærer fargenes navn i sin reneste form. Derfor oppfattes rødt, blått, gult, grønt, oransje og lilla som spesielt sterke toner.

De klassiske komplementærfargeteoriene fungerer også for farger som er blandet med hverandre, eller ispedd sort eller hvitt. Burgunder er for eksempel en rød farge, mens fuksia er mer lilla. Det samme gjelder turkis som jo er en blå farge, og gull som egentlig er oransje.

La oss se på et par konkrete eksempler:

  1. Har du en emballasje som er gul, vil en lilla etikett få hele produktet til å «poppe» fra butikkhylla.
  2. Hvis produktet ditt vanligvis blir plassert ved siden av en konkurrent med oransje emballasje, vil en blå etikett på dine produkter være enklere å skille fra konkurrenten.

CMYK-farger

Her i den grafiske bransjen bruker vi CMYK-farger. De fire standard fargene i en trykkmaskin er derfor cyan, magenta, gul og svart. Sammen representerer de mulighetene for de fleste visuelle fremstillinger av ulike farger.

Når komplementærfargeteorien skal overføres til CMYK-farger, justeres enkelte av navnene og blandingene. Kort fortalt så gjør vi dette for å oppnå samme fargeeffekt, i moderne trykk.

Les mer: Derfor trenger produktet ditt bærekraftig merking

#3: Etiketter med store flater øker sjansen for 360º synlighet

Jo mer boltreplass du har på etiketten din, jo større er sjansen for at den skiller seg ut i butikkhylla. Størrelsen må selvsagt være proporsjonal i forhold til selve produktet og forpakningen, men etiketter med store flater øker sjansen for 360º synlighet.

Tradisjonelle, selvklebende etiketter kan naturligvis trykkes i størrelsen du måtte ønske. Likevel er det spesielt to alternativer vi gjerne vil tipse om her; Linerless Labels og Flexible Packaging.

Design uten navn (7)Linerless Labels er etiketter uten bakpapir, som kan plasseres som én etikett over et ønsket utvalg av emballasjens fire sider.

Med andre ord så kan en Linerless Label plasseres på bare fronten, eller på to, tre eller fire av sidene.

Flere produktsegmenter drar nytte av dette i dag, men matvarer er utvilsomt den store vinneren her. Med opptil 360º synlighet er Linerless Label-etiketter godt synlig i butikken, uansett kundens synsvinkel eller produktets plassering i varehyllen. Ja, selv hvis den blir lagt opp-ned. Derfor er Linerless Labels spesielt gunstige på skinpack-matprodukter, hvor tradisjonelle etiketter vanligvis krøller seg. Det samme gjelder hvis du er ute etter en 2-packløsning eller annen bundle-kampanje.

Eva Hilla NukuFlexible Packaging er en fleksibel film eller folie som kan være lukket eller åpen. Den lukkede formen gir oss de populære sachet-posene, som fungerer som en komplett emballasje med trykk. Derfor er Flexible Packaging ypperlig til matvarer som supper og gryteretter, eller som refillposer til husholdningsprodukter som såpe og vaskemiddel. Denne løsningen er også mye brukt som overbane med dekor på ulike former for skåler eller begre.

Les mer: 10 tegn på at du bør skifte etikettleverandør

#4: Smart Labels trekker kunden til produktet

Med en Smart Label kan du fysisk trekke kunder til produktet, nye som gamle, med digitale elementer. Skanems Smart Labels er rimelige og lesbare via smarttelefonteknologi, og leder til et digitalt univers som beriker kundereisen. Samtidig kan merkevaren innhente nyttig informasjon om produktet.

Design uten navn (18)

Smart Labels kan for eksempel brukes til:

  • Konkurranser
  • SoMe-innhold
  • Utfordringer (challenge)
  • Lojalitetsprogram
  • Applikasjoner
  • Quizer
  • Kundeundersøkelser
  • Bruksanvisninger
  • Oppskrifter
  • Tutorials
  • DIY-prosjekter

Med kontinuerlig kontroll over områdene som dine Smart Labels-koder leder til, og dataen som hentes inn, kan du alltid utnytte og justere innholdet i forhold til hvordan kampanjen utvikler seg.

Les mer: Så mye har materialvalget å si for etikettene dine

#5: Iøynefallende detaljer som trigger kundens nysgjerrighet

Design uten navn (16)

Det er vel og bra at akkurat ditt produkt, med din etikett, havner i kundens synsvinkel. Likevel har du også en mengde muligheter til å tilføre detaljer som krever kundens oppmerksomhet. Som frister dem til å plukke opp produktet, selv når det egentlig ikke sto på handlelisten deres.

Bruken av skimrende folie med metalliske detaljer eller glitter gjør det utvilsomt enklere å legge merke til akkurat ditt produkt. Det samme gjør taktile teksturer som for eksempel kan føles som sand eller slangeskinn, eller som ser ut som tredimensjonale regndråper eller fjelltopper - utenpå etiketten.

#6: Personaliserte beskjeder

Etiketter med endimensjonale designdetaljer, vil også gjøre selve beholderen tiltrekkende. Tenk promoterende og personaliserte etiketter med uventede beskjeder, titler eller navn.  Slike designelementer knytter kjøperen til produktet, noe som er spesielt viktig fra et markedsperspektiv hvor man ønsker å gjøre kunder om til ambassadører.

LAST NED E-BOK MED SJEKKLISTE: 21 viktige kartleggingspunkter for dine etiketter